PERANAN FASILINUS DAN PENGOPERASIAN PROGRAM LINUS
1.
FasiLINUS
1.1
Terdiri
daripada guru opsyen Matematik/Bahasa Melayu/Pemulihan.
1.2
Telah
mengajar Tahap 1 sekurang-kurangnya 3 tahun dalam mata pelajaran Matematik/Bahasa
Melayu/Pemulihan.
1.3
Mempunyai
gred DG 29/DG 32 (KUP)/DG 41.
1.4
Keutamaan
akan diberi kepada guru yang berpengalaman mengajar Tahun 1 sekurang-kurangnya 5
tahun.
1.5
Keutamaan
diberi kepada guru yang telah mengikuti kursus sebagai Jurulatih Utama (JU)
Program LINUS anjuran BPG.
2.
Peranan FasiLINUS
2.1
Seorang
FasiLINUS bertanggungjawab terhadap 30 buah sekolah di daerahnya.
2.2
Memastikan
segala maklumat berkaitan program LINUS sampai ke peringkat pelaksanaan di
sekolah.
·
Taklimat
·
Edaran
maklumat
·
E-mel
·
Sistem
pesanan ringkas berpusat (SMS)
2.3
Menjalankan
dan menyelaras latihan-latihan on-site
bagi guru LINUS.
·
Micro Teaching dalam kalangan guru-guru LINUS. (dilaksanakan di peringkat
sekolah / dikelompokkan mengikut zon)
·
Bengkel
modul LINUS dilaksanakan secara bersiri. (Meningkatkan penguasaan
guru LINUS terhadap sesuatu modul)
·
Membina
bahan bantu mengajar untuk guna sama (Meningkatkan inovasi dan kreativiti serta
kepelbagaian BBM)
2.4
Membantu
secara langsung pihak sekolah dalam merangka tindakan susulan berdasarkan
masalah yang dikenal pasti dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
·
Perbincangan
bersama guru LINUS.
·
Menentukan
pendekatan atau penggunaan modul yang bersesuaian untuk murid yang telah dikenal pasti.
2.5
Membimbing
dan memantau pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran LINUS di sekolah.
·
FasiLINUS
akan bersama-sama dengan guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran
dilaksanakan di dalam kelas.
2.6
Memantau
pelaksanaan LINUS.
·
Sistem
Fail
·
Data Murid
LINUS
·
Bahan
Bantu Mengajar
·
Pengajaran
Dan Pembelajaran
2.7
Memberi motivasi dan sokongan.
2.8
Mengumpul
dan menganalisis data.
·
Keputusan
Saringan 1, 2 dan 3.
·
Data
guru LINUS.
2.9
Bekerjasama
dengan guru pemulihan khas untuk membantu murid yang dikategorikan sebagai
murid LINUS tegar.
2.10 Mengesan
sejauh mana sekolah dapat mengurus pelaksanaan program LINUS.
2.11 Membantu
pihak sekolah menyediakan pelan tindakan program LINUS.
2.12 Menilai sejauh mana impak program LINUS terhadap
pembelajaran murid.
2.13 Menetapkan sasaran pengurangan bilangan murid
LINUS selepas setiap saringan di sesebuah sekolah.
0 comments :